18 kwietnia 2013

KAPTURKA I JEJ PRZYSMAK

Owoce są przysmakiem wielu ptaków. Nie mają one problemów z ich trawieniem. Pokarm przechodzi przez układ pokarmowy i jest wydalany zaraz po zjedzeniu. Owoce są dostępne przez większą część roku i ptaki chętnie z nich korzystają jako urozmaicenie diety. Karmnik, który wywiesiłem jeszcze jesienią został już odpięty od siatki i schowany na kolejny sezon. Pozostawiłem i uzupełniałem jabłka jako posiłek bogaty w wodę i witaminy. Często korzystały z nich szpaki. Ostatnio od paru dni pojawiał się niewielki ptak. Raczył się miąższem do syta i kiedy już był pełny siadał w pobliżu i odpoczywał po uczcie. Czarna czapeczka, szara "twarz" zdradzała kapturkę. Samiec przylatywał regularnie na świeży posiłek. Po jego obecności zostawały tylko skóry. Kapturki są bardzo energiczne i poruszają się zwinnie. Widziałem jak samiec pożerał jednocześnie miąższ, a kiedy pojawiła się mucha niedaleko owocu pochwycił ją i połknął. Wśród gałęzi krzewów i drzew kapturki wyszukują i zjadają mnóstwo rozmaitych owadów i pajęczaków. Chętnie zrywają   z gałązek i liści mszyce. Samiec melodyjnie i dźwięcznie śpiewa. Zaniepokojona lub podekscytowana kapturka wydaje powtarzane czek, czek, czek. Samica ma rudobrązową czapeczkę na głowie. Występuje w ogrodach, sadach, zadrzewieniach śródpolnych, parkach, skrajach lasów, w lasach mieszanych i liściastych - wszędzie tam gdzie może znaleźć pokarm. Mam nadzieję, że mój swoisty owocowy karmnik będzie odwiedzany regularnie przez samca kapturki. W upalne dni sok jabłkowy to świetna ochłoda i uzupełnienie zasobów wody w organizmie. Obserwowanie kapturki z doświadczenia przy jabłkach pokazało mi ich płochliwość i nieufność. Ptak był ostrożny i uciekał gdy usłyszał lub nagle coś zobaczył. Ciężko było zrobić zdjęcie, ponieważ kapturka uciekała kiedy tylko rozchyliłem zasłonę w oknie. W terenie nie są tak płochliwe, bardziej można powiedzieć, że nieuchwytne.
Nawet gdy śpiewa - samiec nieustannie zmienia miejsce siedzenia - a to na krzaku, a to pod krzakiem, a to na gałązce drzewa, a to jeszcze gdzieś na zeschłym chruście.
Samiec kapturki w całej okazałości - ten gatunek należy do najpiękniej ubarwionych pokrzewek. Fot. MM
Jabłko to doskonały deser pomiędzy owadzim posiłkiem. Fot. MM
Ptak wydziobał każdy kawałek owocu. Fot. MM
Kapturka ma duży apetyt o urozmaiconym guście. Fot. MM

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz