4 lutego 2012

MROŹNA ZIMA

Bogatka i jej ulubiony obiadek. Fot. MM
Nie ma jak bar szybkiej obsługi. Fot. MM
Modraszka na słonince. Fot. MM
Poranne śniadanie kwiczoła przy -23*C. Fot. MM
Jabłka to przysmak tych ptaków, lubią też rodzynki i jarzębinę. Fot. MM
Rekordowa temperatura zza mojego okna, 06.30 rano, zeszła środa. Fot. MM
Ostatnie dni i noce są rekordowo zimne i wręcz lodowate, zima utrudnia życie wielu zwierzętom, a szczególnie ptakom. Temperatury sięgają -26*C, to największa którą zanotowałem rano o 06.30 w zeszłą środę. Ptaki czekają na naszą pomoc, jeśli chcemy to robić to należy pamiętać o odpowiedzialności i robić to z głową. Jeżeli zapomnimy przez parę dni podawać pokarm to będą czekać aż spadną z gałęzi zmrożone i wygłodzone. Trzeba mieć rękę na pulsie. Sprawdzamy ile jest ziarna w karmniku i dosypujemy kiedy jest go już mało. Nie podajemy wody, przy tak silnych mrozach nawet ciepła woda zamarznie i nie nadaje się do niczego. Pokarm wilgotny i zawierający sporo wody także jest nieporządny. Najważniejszą zasadą dokarmiania jest NIE STOSOWANIE SOLI i SOLONEGO pokarmu. Sól jest zabójcza dla ptaków, nie podajemy też białego pieczywa. Podajemy ziarna: wszelkie płatki owsiane, proso, len, soczewicę, suszone owoce, kaszę, pszenicę, orzechy włoskie, orzechy laskowe, słonecznik, rzepak, jęczmień itd. Łój ( smalec niesolony ), słonina to świetna strawa dla sikor, dzięciołów, mazurków, pełzaczy, raniuszków, kowalików itd.
Dziś do mojego karmnika zaglądnęła sójka. Ptak wyciągnął duży kawałek orzecha włoskiego po czym odleciał. Przylatują też regularnie sikory ( modraszka i bogatka ) oraz kwiczoł. Ten ostatni preferuje jabłka, które przepołowione podałem nabijając je na ogrodzenie. Smacznego. Stołówka otwarta i ptaki ucztują od świtu do zmierzchu. Znajoma opowiadała mi o jerze, który przylatuje do karmnika. To ciekawa zięba rodem ze Skandynawii. Widywana jest na przelotach jesienno-zimowych. Zima zatrzymuje się u nas. Na pomorzu widywałem duże stada jerów, mieszane z ziębami i dzwońcami. W Małopolsce nie miałem okazji spotkać tego ciekawego ptaszka.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz