29 lutego 2016

RELACJA Z WĘDRÓWEK Z DZIĘCIOŁAMI - NIEZWYKŁE ODKRYCIE

Dzisiejsza wycieczka z cyklu Wędrówki z dzięciołami była ostatnia w tym roku. Udało się obserwować kilka gatunków dzięciołów (dużego, czarnego, dzięciołka i zielonosiwego). Ten ostatni nawoływał donośnie na brzozie. Potem ptak przeniósł się w kępę olch i tam dawał koncert.
Kontrolując dzięcioły postanowiłem odbić trochę i zobaczyć co dzieje się na zbiorniku na żwirowni. Masa krzyżówek na wodzie i jedna gęgawa, siedząca na łasze. Dookoła przelatywały czajki, skowronki, szpaki i kwiczoły. Można było usłyszeć pieśń godową potrzeszcza, trznadla. 
Blisko rowu, dzielącego łąki znalazłem wypluwkę. Podobne były na dużych, okrągłych belach siana. Prawdopodobnie należały do myszołowów. Za wałem na rzece Kisielinie zobaczyłem siedzącego na łące samca błotniaka zbożowego. Ptak poderwał się do lotu i delikatnie przemieścił się w stronę wschodnią w kierunku Jadownik Mokrych. Doszedłem do mostu na Kisielinie, gdzie miałem skręcić w kierunku bagiennego terenu i zakończyć wycieczkę odcinkiem leśnym. Postanowiłem, że udam się jeszcze dalej za mostem, wzdłuż wału. Na jednej z łąk leżało mnóstwo zeszłorocznych beli siana. Z daleka dostrzegłem samca błotniaka, pojawiła się też samica. Za belami rozpościerała się łąka, a na jej środku stała ambona myśliwska, na której siedział pokaźnych rozmiarów ptak. Podchodziłem bliżej i bliżej, by móc określić gatunek. Pierwsze wrażenie - "jaki wielki myszołów, może to orzeł". Tok myślenia był trafny. Na dachu ambony siedział orzeł przedni. Potężne cielsko, ledwo wzbiło się w powietrze. Ptak przeleciał w kierunku południowym. Schodząc z wału miałem go siedzącego po drugiej stronie, gdzie udało się zrobić lepsze zdjęcia dokumentacyjne.  Ptak znowu przeleciał - tym razem w kierunku wschodnim. Postanowiłem wracać do mostu i drogą przez moczary do parkingu przy lesie. Orzeł czekał na kolejnej ambonie gdzie spotkałem go po raz trzeci i ostatni. Ptak ostatecznie poleciał w kierunku północno-zachodnim. Zaskakujące spotkanie z pięknym i majestatycznym drapieżnikiem. Idealny dzień dla obserwatora.

Zestawienie gatunków:

ORZEŁ PRZEDNI 1
MYSZOŁÓW 2
BŁOTNIAK ZBOŻOWY 1m, 1f

CZAPLA SIWA 1

CZAJKA 5

KRZYŻÓWKA 43
GĘGAWA 3

BAŻANT 2

ŻURAW 2

DZIĘCIOŁ DUŻY 7 (3m, 2fm)
DZIĘCIOŁ CZARNY 1
DZIĘCIOŁEK 1
DZIĘCIOŁ ZIELONOSIWY 2

SROKOSZ 2
SZPAK 7
KWICZOŁ 70
PASZKOT 2
ŚPIEWAK 1
KOS 1
RANIUSZEK 2
BOGATKA 5
MODRASZKA 2
SIKORA UBOGA 2
CZARNOGŁÓWKA 1
GIL 8 (2fm, 1m)
MAKOLĄGWA 11
DZWONIEC 7
TRZNADEL 7
PLISZKA SIWA 1
SKOWRONEK
POTRZESZCZ 1
POTRZOS 1
PEŁZACZ LEŚNY 2
KRUK 2
SROKA 1
KOWALIK 2
ZIĘBA 1
STRZYŻYK 1













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz