21 września 2014

RELACJA Z WYCIECZKI - EDYCJA 18 - WITÓW, 21.9.2014

Dzień zapowiadał się mgliście i deszczowo. Początkowo przestało padać i leciał tylko drobny deszczyk. Później pogoda znacznie się pogorszyła. Strugi wody spływały po pelerynie, spodniach, które zaczęły stopniowo przemakać. Mimo utrudnień pogodowych warto było poświęcić czas na obserwację ptaków. Frekwencja nie dopisała. Na wycieczce pojawiłem się tylko ja (organizator i przewodnik w jednej osobie). Woda z nieba skutecznie odstraszyła innych uczestników.
Szedłem wzdłuż Wisły, piaszczysto-żwirową plażą. Na zakręcie zobaczyłem dużego ptaka z szerokimi skrzydłami, łopoczącego nad wodą. Od razu ucieszyłem się, że widzę go już 3 raz w życiu. W locie rybołów przypomina trochę dużą mewę. Ptak pikował w kierunku wody i liczył, że pochwyci łup w szpony. Nie widziałem aby coś złapał. Rybołów poleciał dalej w stronę Morska, a ja podążyłem za nim. Zobaczyłem go jeszcze raz siedzącego na wyschniętym drzewie. Takie miejsca to doskonały punkt obserwacyjny. Rybołów jest niezwykle rzadki lęgowo w Polsce. Każda para z gniazdem jest na wagę złota. Częściej można spotkać rybołowy na przelotach, gdzie zatrzymują się na różnych zbiornikach i ciekach wodnych.

Gatunki stwierdzone na wycieczce:

BOGATKA 1
KOS 1
MAZUREK 12
WRONA SIWA 2
BAŻANT 6
RYBOŁÓW 1
KROGULEC 1
JASTRZĄB 1
ŚWIERGOTEK DRZEWNY 1
TRZNADEL 2
PLISZKA SIWA 1
SZCZYGIEŁ 7
SÓJKA 3
KRUK 1
Rybołów (Pandion haliaetus) w locie. Fot. MM
Rybołów na zasiadce. Fot. MM
Duże i rzadkie drapieżniki pojawiają się na przelotach. Fot. MM
Na tym wyschniętym drzewie odpoczywał rybołów. Fot. MM
Wisła w deszczu. Fot. MM

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz