23 marca 2013

W POSZUKIWANIU WIOSNY - TROPICIEL WIOSENNY

W poszukiwaniu wiosny wybrałem się na pola, które otaczały zadrzewienia śródpolne, a od strony wschodniej niewielki zagajnik. Żerowały tam sarny. Dostrzegłem też małe ptaki siedzące na ziemi, było ich mnóstwo. Podrywały się do lotu i opadały na pola. Po analizie głosu doszedłem do wniosku, że są to skowronki. Całe stado złożone z około 120 ptaków żerowało na rzepaku. To ich ostatnia deska ratunku na kilkunastostopniowym mrozie. Chciałem zrobić im kilka zdjęć, ale niestety były zbyt daleko. Podszedłem do stojących na środku pola słupów elektrycznych, pomiędzy którymi rósł dziki bez. Tam przycupnąłem i czekałem na przelatujące ptaki. Zbliżyły się dość blisko i niezauważenie mogłem je obserwować. Niektóre były osłabione przemarznięte i słabe. Z trudem odrywały kawałki liści rzepaku. Dla tych ptaków jest to pokarm ratujący życie, ponieważ nie ma innego źródła pożywienia. Pod pokrywą śniegu ciężko dokopać się i szukać jakichkolwiek nasion czy ich pozostałości, nie mówiąc już o owadach, które są jeszcze w letargu. Widziałem ptaki tulące się do siebie. Taka strategia jest bardzo dobra na chłodzie. Skowronki stroszą pióra, wydają się przez to wielkie i grube. W rzeczywistości są wychudzone. Jeżeli zima będzie się utrzymywała przez kilka tygodni, część ptaków zginie. W tej mroźnej scenerii widziałem także stado grzywaczy, które także powróciły do nas i pożywiały się rzepakiem. Pola z tą rośliną uprawną są dla zwierząt wybawieniem. Chętnie korzystają z tej zielonej stołówki sarny i zające. W stadzie saren, które przebywały na polu wraz ze skowronkami, grzywaczami i bażantami naliczyłem 34 osobniki. Śladami ich obecności są wygrzebane dołki i objedzone, zielone części roślin. Sarny mają słaby wzrok i można do nich podejść na znaczną odległość. Ja w ogóle się nie ruszałem stojąc pomiędzy słupami, a zwierzęta nie zawracały na mnie uwagi i zajmowały się swoimi czynnościami - kopały w śniegu, odpoczywały przeżuwając zieleninę, drapały się.

SKOWRONEK - 120
GRZYWACZ - 25
KWICZOŁ - 10
GAWRON - 3
GIL - 1
TRZNADEL - 1
BAŻANT - 7
Zmarznięte ptaki siedziały skulone na polu rzepaku. Fot. MM
Puszyste pióra chronią od zimna, ale kiedy nie ma nic do jedzenia i to zawodzi. Fot. MM
Jedne osobniki spały inne jadły rzepak. Fot. MM
Zima nie daje za wygraną, w takich warunkach i śpiewać się odechciewa. Fot. MM
Pola i łąki w śniegu. Fot. MM
Skowronki w locie. Fot.MM
Stado grzywaczy. Fot. MM
Żerujące stado skowronków. Fot. MM
Ciekawska koza. Fot. MM
Stanęła jak wryta. Fot. MM
Przeżuwanie i popołudniowa drzemka. Fot. MM
Coś swędzi. Fot. MM
Żerujący kozioł. Fot. MM
Zmarznięte i lekko przegniłe liście są jedyną strawą. Fot. MM
Na koniec dnia. Fot. MM
Sarny pozostaną tu także w nocy i będą żerować. Fot. MM
Tak kończy się dzień i zaczyna mroźna noc. Fot. MM

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz