29 stycznia 2013

WIELKI DZIÓB

Dzioby ptaków ukształtowane są pod względem specjacji pokarmowej danego gatunku. Służą też jako oręż czy ozdoba którą można machać lub kłapać przed partnerką. Duży dziób budzi respekt i strach wśród innych ptaków, a nawet u ludzi. W karmniku wiele ptaków przepędza się używając dzioba. Jeden gatunek ma wyjątkowo duży, mocny i budzący szacunek dziób. Mowa o grubodziobie. Miałem okazję obserwować dwa ptaki w karmniku, pożywiające się ziarnami słonecznika. Mocny dziób grubodzioba potrafi rozłupać twarde nasiona takie jak pestka wiśni. Złapany przez człowieka ptak może w akcie desperacji odciąć palec, bądź dotkliwie poranić. W karmniku jest raczej pewny siebie. Odlatuje tylko kiedy pojawi się rzeczywiste zagrożenie. Wobec płci przeciwnej ptaki mogą zachowywać się agresywnie. Inni skrzydlaci zjadacze nasion nie odważą się drażnić tego pięknego ptaka jakim jest grubodziób. Zdjęcia, które wykonałem były robione w trudnych warunkach, z dużej odległości, ale mimo to widać na nich piękno grubodzioba i jego największy atut - wielki dziób.
Samiec grubodzioba żerujący na nasionach słonecznika. Fot. MM
Piękne ubarwienie od razu rzuca się w oczy. Fot. MM
Duży dziób budzi szacunek. Fot. MM

2 komentarze:

  1. U mnie tej zimy także pojawiają się grubodzioby w karmniku, oczywiście - ku mojej wielkiej uciesze :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Widać nie tylko ja wykładam ziarno na patelnie :-)
    U mnie jednak jest ona w karmniku :-)

    OdpowiedzUsuń