18 lutego 2012

SPOTKANIE Z KOSMACZEM

KOSMACZ - zdjęcie dokumentacyjne. Fot. MM
Ptak rozglądał się na wszystkie strony, wypatrywał zdobyczy. Fot. MM
Panowie nurogęsi. Samiec na pierwszym planie o przyciemnionej szacie ( eclipse plumage ). Fot. MM
Dostojne panie nurogęsi. Fot. MM
Jak większość kobiet posiadają ekstrawaganckie fryzury. Fot. MM
Klucz kormoranów. Fot. MM
Krzyżówki. Fot. MM
Gągoł, pięknie wybarwiony samiec. Fot. MM
Dzisiejszy dzień był bardzo udany, choć nie zapowiadał się ciekawie. Odwilż i prawdopodobieństwo deszczu trochę opóźniły moją wyprawę na ptaki. Wybrałem się około godziny 12.00. Rzeka nie odmarzła wcale. Cieplejsze dni sprawiły jedynie, że lód w niektórych miejscach zaczął pękać, a przez rysy wydostawała się woda. Postanowiłem poszukać wiosny na przedpolach. Zima jeszcze nie daje za wygraną mimo lekkiego ocieplenia. Na wolnej łaszce jak zwykle siedziały sobie krzyżówki i gągoły, były dość płochliwe, kiedy mnie zobaczyły. Musiałem się usadowić, wyjąć sprzęt i wtedy zobaczyłem sylwetkę ptaka w oddali. Przez lornetkę okazało się że był to bielik. Na drugim brzegu zaciekawił mnie ptak o rysach myszołowa zwyczajnego, był jednak zbyt wybielony. Początkowo pomyślałem że może to odmiana jasna myszołowa. Po dalszej weryfikacji zorientowałem się kto siedzi naprzeciw. Kosmacz lub myszołów włochaty ( Buteo lagopus ), gość z północy, przylatuje do nas zimową porą i poluje na wszelakie gryzonie, konkurując z osiadłym kuzynem. Resztę życia spędza w Skandynawii, na północy, gdzie poluje głównie na lemingi, czasami młode zające bielaki. Przyznam się bez bicia, to moje pierwsze spotkanie z myszołowem włochatym. Piękny ptak, szkoda że nie mogłem podejść bliżej aby zrobić lepsze zdjęcia. Ptak długo siedział na gałęzi i wpatrywał się w podłoże. Ukłonem w stronę wiosny było spotkanie z gęsiami zbożowymi. Stadko skromne, pięć osobników ale już poczułem tchnienie wiosny.

Wyniki obserwacji:

- KRZYŻÓWKA 20
- GĄGOŁ 14
- NUROGĘŚ 10
- ŁABĘDŹ NIEMY 1
- GĘŚ ZBOŻOWA 5
- KORMORAN CZARNY 10
- MYSZOŁÓW WŁOCHATY 1
- MYSZOŁÓW ZWYCZAJNY 2
- BIELIK 1
- SROKA 2
- WRONA SIWA 5
- KWICZOŁ 2
- TRZNADEL 1

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz