3 listopada 2011

MAMUT, KOLEJNE ODKRYCIE

Kość kulszowa mamuta, około 30 cm. Fot. MM
Większa część kości znacznie się kruszy. Fot. MM
Całe zamieszanie wokół ciosu mamuta znalezionego wiosną na terenach gminy Koszyce na plażach wiślanych wywołało we mnie chęć odkrycia nowych szczątków tych majestatycznych zwierząt. Wybrałem się w miejsce gdzie leżał cios i szedłem plażą w kierunku nurtu rzeki. Woda opadła znacząco i odsłoniły się rozmaite łachy z piasku i kamienne cyple. Za jednym z tych cypli natknąłem się na leżącą w piasku kość. Wyglądała na starą i nie pasowała na kości znanych mi, żyjących współcześnie zwierząt. Spłaszczona i szersza część kości kruszyła się i była popękana. Jak na takie znalezisko jego stan był bardzo dobry. Przypuszczałem że jest to kość mamuta ale na sto procent nie byłem pewny. Pokazałem ją koledze który skontaktował się z paleozoologiem dr. Wilczyńskim, któremu przesłałem zdjęcia tego znaleziska. Moje domysły zostały potwierdzone, jak napisał mi dr. Wilczyński kość którą znalazłem 29 października okazała się fragmentem prawej kości kulszowej mamuta. Kość ta wchodzi w skład pasa miednicznego, którego tworzą różne zespolenia kości. Znalezisko jest więc bardzo cenne i ukazuje słuszne stanowisko co do cmentarzyska mamutów nad rzeką Wisłą.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz