1 grudnia 2012

JEMIOŁUSZKI

JEMIOŁUSZKI siedzące na jabłoni. 01.12.2012. Fot. MM
Ptak żerujący na jabłkach. Fot. MM
Dorosły samiec - widać typowe cechy gatunku. Fot. MM
Jemiołuszki rzadko siadają na ziemi. Fot. MM
Pojawiają się w małych stadach od kilkunastu ptaków do dużych stad po kilkadziesiąt do setek ptaków. Fot. MM
Samiec. Fot. MM
Na lotkach II rzędu widoczne czerwone tipsy. Fot. MM
Fot. MM
Ptak nie śpieszyły się z konsumpcją jabłek. Fot. MM
Stadko składało się z 4 samców i 6 samic. Fot. MM
Jemiołuszka to miły zimowy akcent. Fot. MM
Jemiołuszki to niezwykle pięknie ubarwione ptaki, przylatujące do nas z północy - Skandynawii i północnej Rosji. Ptak ten zawsze mnie fascynował, kiedy tylko pojawiał się w okolicy. Poraz pierwszy miałem okazję obserwować stada jemiołuszek w Gdyni na osiedlu gdzie mieszkałem i chodziłem do liceum. Stada te były czasami mieszane z innymi ptakami siadającymi na jarzębinie - kosami, kwiczołami, droździkami. Charakterystyczny głos jaki wydają jemiołuszki zapada w pamięci każdego obserwatora ptaków. To melodyjne, trochę stłumione, delikatne dzwoneczki. Samca od samicy dzieli nieznaczny dymorfizm płciowy. U samca czub na głowie jest bardziej reprezentacyjny (większy niż u samicy), skrzydła samca są z pięknymi, intensywnie żółtymi sierpami na lotkach I rzędu, na lotkach II rzędu widać biało - żółte plamki z małymi czerwonymi paseczkami, przypominające trochę tips, lub wosk. Nazwa angielska waxwing odnosi się do tych woskowatych tipsów na skrzydłach ptaka. Samica - jej kolory są stłumione i bledsze, czub nieduży.
Pierwszy raz w tym roku widziałem jemiołuszki 20 listopada - 10 sztuk. Nie udało mi się przez kolejne dni obserwacji wykonać żadnego zdjęcia tych ptaków, aż do dziś. Obudzony rano przez babcię, która powiedziała, że na jabłonce siedzą dziwne ptaki z czubami zerwałem się z łóżka i zrobiłem kilka fotek. Ptaków było dziesięć i objadały wiszące jeszcze na jabłonce jabłka. Jemiołuszka zjada owoce jarzębiny, jemioły, jabłoni i inne dostępne w okolicy. W Polsce można ją obserwować od października do początków maja. Gnieździ się w tajdze na północy Europy, Azji i Ameryki Północnej. Podobnym do jemiołuszki gatunkiem północnoamerykańskim jest jemiołuszka cedrowa, występuje także w części Ameryki południowej i w Indiach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz